
Lisätietoja
Maa |
Ranska
|
Alue |
AC Champagne
|
Tuottaja |
G.H. Mumm
|
Saatavuus |
Alko
Ravintolat
|
Pullokoko | 75 cl |
Alkoholia | 12 % |
Pakkaustyyppi |
Lasipullo
|
Laatuluokitus |
AC Champagne
|
Litrahinta |
124,65 €/l
|
Alkon tuotekoodi |
914867
|
EAN |
3043700104460
|
SKU |
608014
|
Korkkityyppi |
Luonnonkorkki
|
Pulloja / laatikko |
6 kpl
|
Makeusaste |
Kuiva, erittäin kuiva
|
Sokeripitoisuus | 6 g/l |
Rypäleosuudet |
100 % Chardonnay
|
Mumm de Cramant - tyylikäs Blanc de Blanc -samppanja
Mumm-talon lippulaivaviini Mumm de Cramant luotiin vuonna 1882 erikoisviiniksi, jota toimitettiin asiakkaille suoraan ja jonka etiketti toimi talon käyntikorttina. Tätä käyntikorttia kuvastaa edelleen etiketin käännetty kulma. Mumm de Cramant on Blanc de Blancs- samppanja, eli siinä on käytetty vain Chardonnay- rypäleitä.
Rypäleet poimitaan vain yhdestä Cotes de Blancissa sijaitsevasta Grand Cru -kylästä nimeltä Cramant. Näin Mumm de Cramant on ainoa isompien samppanjatalojen viini, jossa on käytetty yksinomaan Cramantin kylän rypäleitä. Mumm de Cramant poikkeaa selvästi Mumm- samppanjatalon talon Pinot Noir- painotteisesta tyylistä, sillä siinä käytetään vain Chardonnay-rypälettä. Viinin pullotuksessa on käytetty hieman normaalia alhaisempaa painetta, jotta viinissä säilyisi mahdollisimman hyvin sen keveys ja eleganssi.
Ruokasuositukset ja viinin tarjoilu
Tämä elegantti samppanja sopii vaalean kalan, rapujen ja etenkin kampasimpukan kanssa nautittavaksi. Samppanja on juhlallisin maljajuoma tärkeisiin hetkiin!
Tämä samppanja on parhaimmillaan viilennettyä 10-12 asteiseksi.
Tunnet sen punaisesta poikkiraidasta
Punainen poikkiraita on Mumm-samppanjoiden tunnusmerkki. Se on Ranskan kunnialegioonan nauha ja ilmestyi G.H. MUMM Cordon Rouge Brut -pulloon vuonna 1875 ensin nauhana ja myöhemmin punaisena poikkiraitana. Nauha kuvaa viinitalon henkeä, joka heijastaa intohimoa panostaa asiantuntemukseen ja laatuun. Punanauhainen samppanja näkyi pitkään myös Formula 1 -kilpailujen virallisena voitonjuhlan juomana palkintokorokkeella.
G.H. MUMM
G.H. MUMM et Cie on kolmen saksalaisen veljeksen vuonna 1827 perustama samppanjatalo. Veljekset Jacobus, Gottlieb ja Philipp Mumm kuuluivat yhteen Saksan vanhimpaan aatelisperheeseen ja talo oli aluksi nimeltään P.A. Mumm veljesten isän, Peter Arnold Mummin mukaan, joka oli tuottanut viiniä Reinin laaksossa vuodesta 1761. Mummin veljekset panostivat alusta asti laatuun ja ennen kaikkea tuotannon jatkuvuuteen ostamalla omia tarhoja Verzenayn, Aÿn, Avizen ja Cramantin kylien alueilta, jotka ovat nykyään Grand Cru-luokiteltuja.
Vuonna 1853 talo siirtyi seuraavan sukupolven edustajalle, Gottliebin pojalle, George Hermann Mummille. Tästä asti talo on toiminut nimellä G.H. MUMM et Cie. G.H. Mumm oli visionääri, joka matkusteli maailmalla markkinoimassa talonsa samppanjaa ja aloitti näin oman samppanjanvientinsä. 1900-luvun alussa yrityksellä oli jo 20 tytäryhtiötä ympäri maailman ja talo kolmen miljoonan pullon vuosituotannollaan johtava samppanjantuottaja.
1870-luvulla Ranskan Kunnialegioonan tunnus, punainen silkkinauha ilmestyi koristamaan talon tärkeimpien asiakkaiden pulloja. Vuonna 1875 tästä silkkinauhasta tuli G.H. Mummin luoman Cordon Rouge samppanjan tunnus. Sittemmin silkkinauha vaihtui etiketin punaiseen poikkiraitaan.
Mummin perheen jäsenet pysyivät Saksan kansalaisina, joten ensimmäisen maailmansodan sytyttyä talon varat ja viinitarhat takavarikoitiin. Vuonna 1920 talo huutokaupattiin ja René Lalou otti talon ohjakset. Hän hankki talolle lisää Grand Cru -tarhoja ja kehittäessään talon viinien laatua, hän asetti ainutlaatuiset terroirit keskeiseen asemaan. Hänen filosofiansa voidaan kiteyttää G.H. Mummin kuuluisaan tunnuslauseeseen "Only the best".
Nykyisin G.H. Mumm on Pernord Ricardin omistuksessa ja talolla on lähes 218 hehtaaria viinitarhoja, joista 160 hehtaaria on Grand Cru -luokiteltuja ja tarhat sijaitsevat kahdeksan historiallisen kylän alueilla. Mummin 25 kilometriä pitkät kellarit kaivettiin käsin, mikä vei 70 vuotta. Näissä kellareissa on noin 25 miljoonaa pulloa samppanjaa, talon vuosituotannon ollessa yli kahdeksan miljoonaa pulloa. 60 prosenttia talon tuotannosta menee vientiin yli sataan maahan.